W poprzednim wpisie przybliżyłam wam bezwzględne przeszkody rejestracji, czyli sytuacje, w których Urząd Patentowy RP odmawia zarejestrowania oznaczenia jako znaku towarowego. Natomiast w tym chciałabym pokrótce przedstawić względne przeszkody rejestracji, które nie są brane pod uwagę z urzędu przez Urząd Patentowy RP, i które stanowią podstawę sprzeciwu osoby trzeciej wobec zgłoszenia znaku towarowego.
Pierwsza względna przeszkoda rejestracji to sytuacja, gdy znak narusza prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich, czyli prawa takie jak:
Podstawę sprzeciwu osoby trzeciej wobec zgłoszenia znaku towarowego może stanowić również identyczność ze wcześniejszym znakiem towarowym, na który udzielono prawa ochronnego na rzecz innej osoby dla identycznych towarów oraz identyczność lub podobieństwo do wcześniejszego znaku towarowego, na który udzielono prawa ochronnego na rzecz innej osoby dla towarów identycznych lub podobnych, jeśli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności ryzyko skojarzenia znaku zgłoszonego ze znakiem wcześniejszym.
Przykładowe kolizje znaków:
Ponadto, za względną przeszkodę rejestracji uznaje się również identyczność lub podobieństwo do wcześniejszego renomowanego znaku towarowego, na który udzielono prawa ochronnego na rzecz innej osoby dla jakichkolwiek towarów, jeśli używanie zgłoszonego znaku bez uzasadnionej przyczyny mogłoby przynieść zgłaszającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru albo renomy wcześniejszego znaku. Niestety żadne przepisy polskie, unijne czy międzynarodowe nie definiują renomy znaku towarowego, w orzecznictwie wskazuje się, że między innymi przy renomie chodzi o siłę atrakcyjną oraz funkcję reklamową znaku.
Przykładowe kolizje ze znakiem renomowanym:
Ostatnią względną przeszkodą rejestracji oznaczenia jest identyczność lub podobieństwo do znaku towarowego, który przed datą według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego był w Rzeczypospolitej Polskiej powszechnie znany i używany jako znak towarowy przeznaczony do oznaczania towarów identycznych lub podobnych pochodzących od innej osoby, jeśli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności ryzyko skojarzenia znaku zgłoszonego ze znakiem powszechnie znanym. Należy tu zaznaczyć, że przez znak powszechnie znany rozumie się znak, który pełni funkcję oznaczania pochodzenia i jest znany w relewantnym kręgu odbiorców. Jest to znak dobrze utrwalony w świadomości odbiorców, identyfikujący towar/usługę nim sygnowany z określonym przedsiębiorstwem na obszarze RP.
Literatura:
[1] https://zastrzezone.pl/rejestracja-nazwiska-jako-znaku-towarowego/#
[2] https://www.rp.pl/prawo-w-firmie/art9347891-sad-ue-o-rejestracji-znaku-towarowego-neymar
[5] https://znakitowarowe-blog.pl/renomowany-znak-towarowy-lista-sporow/
[7] https://czasopismo.legeartis.org/2018/03/paski-adidas-znak-towarowy/
mgr Paulina Pater
Rzecznik Patentowy
Politechnika Lubelska
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17