Tak jak już wspomniałam w poprzednim wpisie o oznaczeniach geograficznych, w kilku kolejnych chciałabym przedstawić wam znaki towarowe. W tym wpisie dowiecie się czym w ogóle jest znak towarowy, jakie pełni funkcje, jakie możemy wyróżnić rodzaje znaków towarowych, a także jak wygląda jego ochrona.
Znak towarowy to takie oznaczenie, które umożliwia odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa i jest jednocześnie możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób, który pozwala na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony (art. 120 p.w.p.).
Analizując ustawową definicję znaku towarowego, można zauważyć, że oznaczenie będące znakiem towarowym musi posiadać dwie zdolności - przedstawieniową i odróżniającą. W przypadku zdolności przedstawieniowej sama forma przedstawieniowa znaku towarowego jest dowolna, jednak znak ten musi dać się odtworzyć w rejestrze w sposób jasny, precyzyjny, samodzielny, łatwo dostępny, zrozumiały, trwały oraz obiektywny (wyrok z dnia 12 grudnia 2002 r., sprawa C-273/00 Sieckmann vs Deutsches Patent- und Markenamt). Natomiast jeśli chodzi o zdolność odróżniającą to znak nie musi przekazywać dokładnych informacji o tożsamości producenta towarów/dostawcy usług, lecz wystarczy, aby pozwalał on odbiorcy oznaczonych nim towarów/usług odróżnić towar/usługę od tych o innym pochodzeniu handlowym [1].
Teraz, gdy wiecie już czym jest znak towarowy, możemy przejść pokrótce do wyróżnianych rodzajów znaków towarowych oraz pełnionych przez znaki funkcji. Patrząc na poniższy schemat, możemy stwierdzić, że znaki towarowe mogą przybierać wiele form. Formy te znacząco różnią się od siebie, co pokażę wam w kolejnym wpisie, omawiając dokładnie poszczególne rodzaje znaków. Sami wtedy też przekonacie się, że ze znakami towarowymi spotykamy się każdego dnia, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Niezależnie od rodzaju znaku towarowego, spełnia on trzy następujące funkcje: oznaczenia pochodzenia, jakościową oraz reklamową. Funkcja oznaczenia pochodzenia polega na przekazywaniu przez znak informacji o źródle pochodzenia oznaczonych nim towarów lub usług. Kolejna z funkcji, czyli funkcja jakościowa, polega na wskazywaniu przez znak towarowy określonego, podwyższonego poziomu, w stosunku do oferty konkurencji, dodatnich cech przypisywanych wszystkim towarom lub usługom sygnowanym tym znakiem, co skutkuje pogłębieniem zaufania klientów do ww. towarów/usług i zwiększeniem ich atrakcyjności na rynku. Ostatnia z funkcji, czyli reklamowa, jest uzupełnieniem funkcji jakościowej, ponieważ znak towarowy, który w odniesieniu do określonych towarów/usług jest pozytywnie kojarzony na rynku przez odbiorców, jest dla nich jednocześnie zachętą do nabywania towarów/usług sygnowanych tym znakiem[1].
Na zgłoszone do Urzędu Patentowego RP oznaczenie spełniające ustawowe wymogi znaku towarowego udzielane jest prawo ochronne na znak towarowy. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 ust. 1 p.w.p.). A na czym dokładnie polega takie używanie znaku towarowego? W ustawie wskazano, że używanie polega w szczególności na: umieszczaniu znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem, umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług, a także posługiwaniu się nim w celu reklamy (art. 154 pkt 1-3 p.w.p.). Jak można zauważyć używanie znaku towarowego jest rozumiane dosyć szeroko, a przez zastosowanie sformułowania „w szczególności” nasz ustawodawca dopuszcza również inne formy używania poza tymi wskazanymi wprost w ustawie.
I tak, jak w przypadku oznaczeń geograficznych osoby uprawnione mogą umieszczać na towarze literę „G” wpisaną w okrąg w sąsiedztwie oznaczenia, tak uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może umieścić w sąsiedztwie znaku towarowego literę „R” wpisaną w okrąg - ®. Co istotne, prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia, ale może zostać przedłużone o kolejne 10 lat, pod warunkiem uiszczenia opłaty za dalszy okres ochrony.
Literatura:
[1] S. Sieńczyło-Chlabicz (red.), Prawo własności przemysłowej. Komentarz, Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck, 2020, s. 638.
mgr Paulina Pater
Rzecznik Patentowy
Politechnika Lubelska
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17